1984 – 1989 LF Stockholm

Att utveckla datasystem och driftsätta datasystem är en sak att sköta om dem och se till att allt fungerar är en annan. Från att vara systemutvecklare, programmerare som anställd/konsult så fick jag ett helt nytt ansvar på LF Stockholm. En nybyggd och tom datahall väntade mig. Dator var beställd och för utom att se till att allt kom på plats med utrustning, bemanning, och planer för säkerhet, backup, dagliga, vecko och månadsrutiner för framställning av försäkringsbrev, påminnelser av obetalda försäkringar, uppsägningar av dito samt icke minst ta hand om betalningar från post och bankgiro. Dessutom var kraven höga på rapporter i form av försäljningsstatistik mm. Vad jag inte visste var att HB maskinerna var i vissa fall osäkra vid strömavbrott och krävde en hel del insatser manuellt vid backuptackningar mm.

Dessutom var kraven på att vi – under min ledning- skulle förbättra systemet främst med användargränssnittet som nu hade några år på nacken. Kraven på effektivitet hade stigit och förbättringar behövdes.

Med andra ord blev det rätt mycket att göra. Dataavdelningen låg bara några meter från kundtjänst. Vilket var bra när man skulle utbilda och förklara men när det blev problem med datorn vilket i början hände titt som tätt så fick man aldrig vara ifred. Under de 2 första åren så började min arbetsdag ofta kl 5 på morgonen och en hel del kvällar så arbetade jag hemma med övervakning via en terminal och modem. Problemet var med den lösningen att om någon lyfte telefonluren och skulle ringa så bröts kommunikationen och det var bara att åka in till Sturegatan och manuellt starta om datorn som då hade stannat.

Jag anställde – hyrde in – tre konsulter. Två från Samkonsult varav den ena hade varit med under utvecklingen av det ursprungliga systemet samt ytterligare en programmerare och tekniker som var en av de vassare på HB i Sverige.